Keith Lafuente

Nobody      

1. Nikt (“Nobody”) opowiada o tym, że bohaterowie fantasy są często zupełnie fikcyjni a ich ciała nie są wzorowane na rzeczywistych. Chociaż często rzeczywistość stanowi podstawę naszych fantazji (tak jak to się dzieje w anime) to wyobraźnia kształtuje sposób w jaki wchodzimy w interakcje z rzeczywistością.

2. Cosplay, figurki z anime i inne miniaturowe światy to tylko kilka sposobów, w jakie materializujemy nasze fantazje.

3. Na potrzeby wystawy stworzyłem 3 obrazy oraz serię figurek w skali 1/6.

4. Obrazy przedstawiają martwe natury z niedokończonymi elementami piankowej zbroi cosplayowej.

5. Cosplay jest autentycznym ucieleśnieniem fantazji i pragnienia; może być pracochłonnym, skomplikowanym, dumnym dziełem łączącym inżynierię i rzeźbę.

6. Zarówno w obrazach jak i w rzeźbach cosplay jest “niedokończony” - przedstawiają one oryginalny, niepomalowany kolor pianki odsłaniając tym samym jego strukturę i pozwalają dojrzeć ogrom pracy włożony w materializację fantazji.

7. Zarówno w obrazach jak i w rzeźbach przedstawiam cosplay jako skorupę, łupinę.

8. Figurki są wykonane w skali 1/6, co jest standardem dla wielu figurek z anime. Chciałem nawiązać do świata fandomu anime i hobbizmu (tj. tworzenia lub kolekcjonowania figurek) i użyłem wielu łatwo dostępnych materiałów, które byłyby dostępne dla każdego fana, kolekcjonera lub hobbysty.

9. Praca w miniaturowej skali jest sposobem na stworzenie świata, nad którym mamy pełną kontrolę.

10. Pancerze figurek są wykonane z pianki EVA, przy użyciu tych samych technik, których używają cosplayerzy do tworzenia swoich kostiumów.

11. Same figurki są wykonane z lutowanego drutu miedzianego — surowe, niepolerowane struktury, które sugerują ciało, ale nigdy go w pełni nie odzwierciedlają. Widzę je bardziej jako stelaże lub rusztowania niż „ciała”.

12. Figurki są ustawione w pozach nie kojarzonych zwykle z pancerzem — zabawne, wrażliwe, uległe, przygnębione, zabawne, queer.

13. W tych pracach obecny jest subtelny podtekst przemocy — dlaczego w ogóle potrzebny jest pancerz? Czy ktoś przygotowuje się do bitwy, czy też właśnie się ona skończyła i to jest to, co zostało po niej? Łączę pragnienia i fantazje z estetyzacją przemocy i dominacji.

14. Pancerz to coś, co chroni, ale także ogranicza.

15. Jaskrawe kolory są zaproszeniem, ale także ostrzeżeniem.

16. Moje własne pragnienie, by cosplayować jako ktoś potężny i silny.

17. „Cywilizowany” kontra „Niecywilizowany”.

18. Historycznie, ubrania i pancerz były jednym z rzekomych rozróżnień między „cywilizowanymi” a „niecywilizowanymi”. Cywilizowani to ci, którzy noszą ubrania a “dzicy” to ci, którzy są nadzy lub ledwie ubrani. Pancerz był używany jako narzędzie do podboju i kolonizacji ludów niecywilizowanych.

19. Słynny odkrywca Ferdynand Magellan był jednym z pierwszych kolonizatorów, którzy dotarli na Filipiny. W niesławnej bitwie pod Mactan, Magellan miał na sobie zbroję tylko na górnej części ciała. Otrzymał poważny cios w niechronioną nogę, co ostatecznie doprowadziło do jego porażki z rąk miejscowego wodza Lapu-Lapu. Lapu-Lapu jest uważany za narodowego bohatera Filipin za walkę przeciwko hiszpańskiej kolonizacji.

20. Relatywna nagość rdzennych Filipińczyków była powodem dla którego Amerykanie oceniali Filipińczyków jako dzikich i niezdolnych do samodzielnego rządzenia. To fałszywe rozróżnienie nagi = niecywilizowany, ubrany = cywilizowany pomogło legitymizować amerykańskie pojęcie „Brzemienia Białego Człowieka” i ich politykę życzliwej asymilacji — kolonizacji dla rzekomego dobra kolonizowanych.

21. W przypadku Filipin kolonizatorzy (Hiszpania, USA i Japonia) bazowali na swoim wyobrażeniu o „niecywilizowanych” Filipińczykach by legitymizować użycie siły przeciwko nim. W ten sposób fantazja o ciele była podstawą kontrolowania i dominacji nad rzeczywistym ciałem. Widzimy tę logikę stosowaną nadal w innych miejscach… Z bardziej osobistej perspektywy ta praca jest połączeniem:

22. Reakcji na przemoc, którą widzę codziennie w życiu i w mediach społecznościowych.

23. Mojego pragnienia ukrycia się przed tą przemocą.

24. Mojego pragnienia ukrycia przemocy / odtworzenia jej w karykaturalny sposób / mojej niechęci do zmierzenia się z rzeczywistością.

25. Pancerza jako mechanizmu obronnego chroniącego mnie przed krytyką lub kontrolą.

26. Próby przekształcenia czegoś twardego w coś miękkiego, przepuszczalnego, giętkiego.

27. Próby przekształcenia moich własnych barier, murów, które postawiłem między mną a światem — w coś miękkiego, przepuszczalnego, giętkiego. Być może alternatywnym tytułem wystawy mogłaby być „Miękka skorupa” — jak w przypadku skorupiaka rosnącego w nowej skorupie po zrzuceniu starej. Moment w którym jest on wrażliwy, ale również gotowy do wzrostu.

• • •

Wystawa jest realizowana dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. 

 


1. “Nobody” refers to the way fantasy is often based off of an imagined body rather than an actual body. While reality informs our fantasies (such as anime), fantasy worlds in turn restructure the way we interact with reality

2. Cosplay, anime figurines, and other miniature worlds are just a few ways we materialize our fantasies

3. For the show, I have made 3 paintings as well as a series of ⅙ scale figures

4. The paintings are still lives of unfinished pieces of foam cosplay armor

5. Cosplay is a sincere embodiment of fantasy and desire; it can be labor-intensive, intricate, serious works of engineering and sculpture.

6. The cosplay in both the paintings and sculpture are “unfinished” - they are the original, unpainted color of foam, revealing the structure + labor behind the fantasy.

7. I see the cosplay in both the paintings and sculptures almost as a husk, a shell.

8. The figures are rendered at ⅙ scale, which is standard for many anime figurines. I wanted to reference the world of anime fandom + hobbyism (i.e. creating or collecting figurines) and used many readily-available materials that would be accessible to any fan, collector, or hobbyist.

9. Working at miniature scale is a way to create a world over which we have full control.

10. The armor of the figures are made of EVA foam, using the same processes that cosplayers use to create their costumes.

11. The figures themselves are made of soldered copper wire - raw, unpolished structures that suggest a body but never fully realize it. I see them more as armatures or scaffolding than “bodies”.

12. The figures are posed in ways not normally associated with armor - playful, vulnerable, submissive, dejected, silly, queer.

13. There is a subtle undercurrent of violence throughout - why the need for armor at all? Is someone preparing for battle, or is this what has been left behind afterwards? Connecting desire and fantasy to the aestheticization of violence and domination.

14. Armor is something that protects but also restricts.

15. The bright colors are an invitation but also a warning.

16. My own personal desire to cosplay as someone with power + protection.

17. “Civilized” vs “Uncivilized”

18. Historically, clothing and armor was one supposed distinction between the “civilized” and the “uncivilized.” The civilized are those who wear clothing, the uncivilized are those who are naked or barely clothed. Armor was used as a tool to conquer and colonize the uncivilized.

19. The famous explorer Ferdinand Magellan was one of the first colonizers to arrive in the Philippines. In the infamous battle of Mactan, Magellan was only wearing armor on the top of his body. He received a major blow to his unprotected leg which eventually led to his defeat by the native chieftain Lapulapu. Lapulapu is now considered a national hero in the Philippines for fighting against Spanish colonization.

20. The relative nudity of the native Filipinos was used by Americans to categorize Filipinos as savage and unfit to govern themselves. This false distinction of naked=uncivilized, clothed=civilized helped legitimize America’s notion of the “White Man’s Burden” and their policy of benevolent assimilation - colonization for the supposed betterment of the colonized.

21. In the case of the Philippines, colonizers (Spain, US and Japan) used their fantasy of an “uncivilized” Filipino people as a way to legitimize their use of force against them. In this way, the fantasy of a body was used to control/dominate the actual body. We see this logic still used today in other places… From a more personal perspective, this work is a mixture of:

22. A reaction to the violence i see everyday in life and on social media

23. My desire to hide from this violence

24. My desire to cover the violence up / recreate it in a more cartoonish way / my unwillingness to face reality

25. Armor as a defense mechanism to protect myself from criticism or scrutiny

26. The attempt to transform something hard into something soft, permeable, pliable

27. The attempt to transform my own defenses, the walls that I've put up between me and the world––into something soft, permeable, pliable Perhaps an alternative title to the show could be "soft shell" - like a crustacean growing into a new shell after molting the old one. Vulnerable but necessary to grow

• • •

The exhibition is made possible thanks to funding from the budget of the City of Łódź